نمایشگاه تجهیزات پزشکی مادر
فناوري جديد عكسبرداري درپزشكي : تصاوير دقيق تر و شفافتر مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

تهران – دانشمندان آمريكايي فناوري جديد تصويربرداري پزشكي ساخته اند كه به پزشكان اجازه مي دهد به طور مستقيم و با دقت، جزئيات  تومورهاي سرطاني را بررسي كنند.

به گزارش روز يكشنبه پايگاه فرانسوي تاپ سانته، دانشمندان بيمارستان عمومي ماساچوست و دانشگاه هاروارد آمريكا فناوري جديدي ساخته اند كه به تصاوير، كيفيت شگفت آوري مي دهد.

براي يافتن راه هاي جديد براي مبارزه با سرطان بايد تغييرات نامحسوس در سلول ها، توالي هاي DNA و پروتئين شناسايي شود. براي اين كار، پزشكان و محققان به فناوري هاي تصويربرداري پزشكي دقيق و كارآمد نياز دارند.

به گفته محققان، با اين روش جديد مي توان تومورها را به طور مستقيم مشاهده كرد و جنبش مولكولي، جريان خون و چگونگي پاسخ دهي تومورها به درمان سرطان را دنبال كرد.

نتايج اين مطالعه جديد كه در ماه اكتبر (مهرماه) در نشست سالانه (Soci&#۲۳۳;t&#۲۳۳; Optique) آمريكا ارائه خواهد شد، تركيبي از دو روش است كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرد.

اولين روش، استفاده از ميكروسكوپ (multiphoton) است كه از ليزر اسكن استفاده مي كند. در اين روش كه به آن (MPLSM) نيز مي گويند، با استفاده از خواص مولكول هاي فلورسنت، پس از قرار دادن مولكول ها بر روي پارچه و تابيدن پرتو ليزر به آن، ساختار سلولي با دقت بالا ديده مي شود.

روش دوم، تصويربرداري با فركانس دامنه نوري ( OFDI ) است. در اين روش طول موج هاي مختلفي بر روي پارچه فرستاده شده و چگونگي انعكاس آن ها مشاهده و بررسي مي شود.

به گفته محققان(MPLSM) با تكنيك هاي ميكروسكوپ معمولي در مواجهه با مشكلات موفق تر است و (OFDI) امكان تصويربرداري با كيفيت ۳D را فراهم مي كند.

محققان مي گويند اين روش اكنون بيش از حد پيچيده و گران قيمت است. با اين حال اين فناوري جديد مي تواند به دانشمندان براي به دست آوردن اطلاعات جديد كه به روش هاي ديگر ممكن نيست كمك شاياني نمايد.
منبع: ایرنا