نمایشگاه تجهیزات پزشکی مادر
نخستين نانوداروي درمان سالك توسط متخصصان ايراني توليد شد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

تهران-نخستين نانو داروي درمان لشمانيوز (سالك) به همت متخصصان دانشگاه علوم پزشكي مشهد توليد شده است و تا ۶ ماه آينده وارد بازار مي شود.
محمود رضا جعفريرييس مركز تحقيقات نانو فناوري دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت:مراحل نخست كارآزمايي باليني اين دارو با حمايت موسسه بين المللي دي ان دي اي سوئيس به اتمام رسيده و مرحله دوم كارآزمايي باليني نيز با حمايت ستاد فناوري نانو انجام شده است.
وي اظهار داشت : اين دارو هم اكنون در مرحله دريافت مجوزهاي لازم از سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي است و تا۶ ماه آينده وارد بازار خواهد شد.
جعفري انجام مطالعات حيواني به همراه تستهاي حساسيت چشمي و پوستي ، مطالعات پايداري و آزمايش بر روي افراد سالم را از ديگر مراحل تحقيقاتي اين دارو دانست و گفت : اين دارو در تمامي اين مراحل تست و اين آزمايش ها با موفقيت انجام شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطرنشان كرد : در حال حاضر براي درمان بيماري سالك از داروي تزريقي گلوكانيتم استفاده مي شود كه عوارض جانبي براي فرد به همراه دارد .اين ‌نانو داروي جديد با عنوان ليپوزومي موضعي آمپوتريستين نوع B كه براي درمان موضعي سالك مورد استفاده قرار مي گيرد داراي اثرات موثرتر و عوارض كمتري براي بيماراست .
به گفته وي مراحل تحقيقاتي تست اين دارو ۱۰ سال طول كشيده است .اين نانودارو در فرم نانوليپوزومي توليد شده است و از پوست عبور مي‌كند و به قسمتهاي عمقي پوست مي‌رسد و منجر به درمان بيماري سالك مي‌شود.